Jesteś tu:Historia / Ciekawostki historyczne / Koleją do Biskupca ?

Koleją do Biskupca ?


Wstawiony przez admin 11 luty 2004

Koleją do Biskupca ?

Czy to z Olsztyna, czy z Gdańska a także z Giżycka lub z Ełku, wszystkie szyny prowadzą do Biskupca. Czy było tak zawsze ?

Pierwsze połączenie, aczkolwiek nieco utrudnione, datuje się na 1 grudnia 1872 roku. Wtedy to budując linie kolejowa z Torunia do dawnego Insterburga, dziś Czernachowska, zaplanowano przystanek koło majątku Rothfliess, dziś Czerwonka. Dla mieszkańców Biskupca, mimo odległości 8 kilometrów do tego małego dworca, wiele się odmieniło. Z inicjatywy prywatnego przewoźnika uruchomiono do każdego pociągu konny omnibus, który przewoził podróżnych z początkowego przystanku przy rynku. Ile kosztował bilet w jedna stronę, trudno dziś ustalić, ale biedniejsi przebywali te trasę poprostu pieszo. Dla miasta i okolicy otworzyły się handlowe perspektywy. Towary, które kolej dowoziła do Czerwonki, jak węgiel, cement, wapno czy nawozy były tam przeładowywane na wozy o konnym zaprzęgu. Dotyczyło to także wytworów rejonu Biskupca, jak zboża, ziemniaków czy drewna, które stad wędrowały w świat. Z transportem zwierząt był już większy problem, ale conajmniej bydło pędzono poprostu wzdłuż drogi. Z czasem powstała kolejowa ekspedycja drogowa na tej trasie, oczywiście tez konna.

Ten stan rzeczy przetrwał 26 lat, bo dopiero z okazji budowy nowej linii kolejowej z północy od Korniewa, poprzez Górowo Iławieckie, Lidzbark Warmiński, Jeziorany, Czerwonkę, na południe przez Mrągowo, Rudczany, powstał w Biskupcu dzisiejszy dworzec kolejowy. Uroczyste otwarcie odbyło się 1 września 1898 roku. Miało to olbrzymi wpływ na rozwój i miasta i powiatu, szczególnie z jego bogatym zapleczem Jezioran.

Od samego początku zaplanowano wielofunkcyjny dworzec w Biskupcu tymbardziej, ze od 15 grudnia 1908 roku obsługiwał on również uboczna trasę z Biskupca do Szczytna. Tak, więc dworzec w Biskupcu miał obok pokaźnej hali, poczekalnie i restauracje dworcowa a
na piętrze znajdowały się mieszkania służbowe zawiadowcy stacji oraz restauratora. W sąsiedztwie dworca powstały budynki dworca towarowego z rampami i magazynami oraz mieszkaniami pracowników kolejowych. Nie zabrakło wagi na szynach, pompy wodnej oraz nastawni na kilka torów i peronów. Dla technicznej obsługi odcinka linii kolejowej na trasie Czerwonka - Mrągowo, z przystankami w Najdymowie, Borkach Wielkich i Sorkwitach, powstało kolejowe przedsiębiorstwo z siedziba w Biskupcu.

Pionierskie lata linii kolejowej w regionie Biskupca obfitowały w rożne utrudnienia komunikacyjne, zarówno ze strony wiejskiego środowiska, jak stada bydła pasącego się wzdłuż torów, ale tez z powodów klimatycznych, do których obsługa torów nie zawsze była przygotowana. Zdarzało się wiec, ze w zimie po obfitych opadach śniegu całymi dniami nie było połączeń kolejowych. Tak, ze zdarzające się dziś kilkunastominutowe spóźnienia pociągów, uważaliby mieszkańcy dawnego Biskupca za nieistotne.

Notował B.Zuralski z witryny www.bischofsburg.de, artykułu F.Podollnego

Reklama

Tłumaczenia